donderdag 2 april 2020

Hoe voel ik me in deze bizarre tijd?

Hallo meisjes en jongens,



Na de krokusvakantie hebben we de 'Vastentijd of 40-dagentijd' (= de periode die begint op Aswoensdag als voorbereiding op het Paasfeest ingezet. De 40-dagentijd is een periode van vasten, bezinning en broederlijk delen.
De moslimkinderen van onze klas kennen ook een vastentijd nl. de Ramadan. Deze start op donderdag 23 april en eindigt op zaterdag 23 mei 2020.

Bij het kringgesprek: 'Wat betekent vasten voor mij?' hadden we vele uiteenlopende gedachten. Misschien moet je op dit moment je eigen gedachte gaan herzien. (= veranderen)

Vasten = lichtere maaltijden eten, minder snoepen/gamen;  bezinning = eens vanbinnen een kijkje nemen bij onszelf, onszelf afvragen of ik goed bezig ben, kan ik iets veranderen voor een betere wereld, vaker een gebedje/ dank tekstje opzeggen (Dit is voor alle godsdiensten) , een kikkermoment/ meditatiemoment. Heb je nieuwe ideeën nodig? Dan kan schooltv Rechill je misschien verder helpen.

Het grappige is dat de vastentijd nu een echte voelbare betekenis heeft gekregen door het coronavirus.

We moeten nu vasten door altijd in huis te blijven. Er is geen entertainment meer waar je naartoe kunt gaan bv. de bioscoop, jumpsquare, sportvereningingen, jeugdbewegingen, bezoekjes aan familie, vrienden bezoeken, ..... .
Je moet misschien ook beter opletten met wat je snoept of eet. Je ouders hebben de opdracht van de regering gekregen om niet onnodig boodschappen te doen. Dus moet je extra zuinig zijn met je snoepje/koekje. Ook al is dit niet zo gemakkelijk!!

Eigenlijk komen we nu tot het besef dat we afscheid moeten nemen van een tijd en mogelijkheden die we kenden naar een nieuwe tijd. Afscheid nemen van iets is niet altijd slecht. Je gaat weer nieuwe,  andere dingen leren en ontdekken dat deze ook fijn kunnen zijn.

Maar is afscheid nemen fijn? Neen!!! Maar dit hoort bij ons/ons leven. Een mens is geen computer. We hebben allerlei gevoelens. Die moeten altijd een plaatsje kunnen krijgen in ons bestaan. Nu zijn we misschien een beetje boos, verdrietig, gefrustreerd, bang, blij,.. .
Blijf ze voldoende aandacht geven.

Heb je behoefte om te praten? Praat even met je ouders of neem je telefoon/smartphone, bel of app eens met je beste vriend/vriendin. In onze klas is er ook altijd plaats voor onze gevoelens. Er wordt  dan samen GELUISTERD. Dat is belangrijk!



Dan hebben we nog een laatste punt nl. Broederlijk Delen. We gingen het dit jaar hebben over 'Mitte en Ndeye: samen duurzaam boeren is leuk, hier en in Senegal, West- Afrika.

Niet letterlijk je brood delen( wel wat van je spaarcentjes) , maar je gevoel, je vriendschap en kennis delen met elkaar en de hele wereld. Zoals vele mensen elkaar op dit moment proberen te helpen op hun eigen, unieke manier.

Liedje van Broederlijk Delen: https://www.youtube.com/watch?v=vHw2SYf6H14
De tekst staat eronder. Dan kan je eens goed meezingen. Daar word je happy van.

Nu we geconfronteerd worden met onze gevoelens past mijn nieuw aangekocht boek voor in de klas helemaal.
Het heet 'Alles wat was; hoe ga je om met afscheid?' van Stine Jensen

Ik heb al één gevoelensboek in de klas voorgesteld nl. 'Alles wat ik voel' van dezelfde auteur. Herinneren jullie dit nog?



Als we terug in de klas zijn, mogen jullie dit boek met veel plezier eens doornemen.
Daar hebben jullie natuurlijk nu niets aan.
Misschien kan het boek gereserveerd worden in de bieb.
Het is zeker een aanrader om te lezen.

Laat maar weten of je het te pakken hebt gekregen. Dit boek is voor jong en oud geschreven.

De blog van vandaag was een hele boterham, hé. Eens een beetje dieper kijken dan onze neus lang is, kan helemaal geen kwaad. Blijf geloven in je eigen kennen en kunnen!




Tot morgen reisgenoten
Juf Martine


2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dag juf ik vind het niet leuk dat we lang moeten thuis blijven groetjes thorben

    BeantwoordenVerwijderen